Auton käynnistäminen, penkkien ja lasien lämmitys sekä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö vievät kylmillä keleillä tavallista enemmän energiaa. Auton akku on silloin kovalla koetuksella. Käyttöikänsä päässä oleva akku voi menettää varaus- ja virranantokykynsä nopeasti pakkasen kiristyessä.
Huonokuntoinen akku voi silloin hyytyä nopeastikin. Jotta auto ei jätä tien päälle kesken matkan tai käynnistymättä kokonaan, kannattaa akun kunto tarkastaa. Akun toimintakyvyn säilymisen kannalta on tärkeää pitää se mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmistaa, että sen navat ovat puhtaat. Talvisin akku tyhjenee vähitellen lyhyen matkan ajossa, ja voi olla, ettei auto enää jossain kohtaa käynnisty.
– Jos kylmillä säillä ei ole käytössä erillistä ylläpitolaturia, ajaisin viikon loman aikana ainakin kerran noin puolen tunnin mittaisen ajon, jotta akku pysyy kunnossa. Silloin, kun lämpötila on nollan tietämillä, ehjällä autolla ja akulla pitäisi pärjätä, sanoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.
– Pakkasilla autolla tulisi ajaa käynnistyksen jälkeen noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Ja akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo, jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin. “Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat” on hyvä nyrkkisääntö, Alanko kertoo.
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.