Laskiaispullasesonki on alkanut kotikeittiöissä, kahviloissa sekä kauppojen herkkuosastoilla. Yksi laskiaispulliin liittyvä kysymys jakaa kansaa kahtia: Kuuluuko väliin mansikkahillo vai mantelimassa.
S-ryhmän myyntidatan perusteella vastaus on selvä. Hillo on mantelimassaa suositumpi täyte kaikissa ketjun 19 alueosuuskaupassa. Mantelipullaa suositaan suhteessa hieman muita aluieta enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla.
– Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia, S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen kertoo tiedotteessa.
Viime vuonna S-rymän marketkaupassa myytiin yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa. Myynti alkaa jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Viime vuonna lähes neljännes laskiaispullista myytiin viiden päivän aikana laskiaissunnuntaihin ja -tiistaihin huipentuen.
Myös toisen helmikuisen herkun, runebergintortun myynti kiihtyy helmikuun alussa. Viime vuonna lähes neljännes vuosimyynnistä tehtiin S-ryhmän mukaan parissa päivässä 4.-5. helmikuuta.