Yhä useampi suomalainen kertoo jo joutuneensa luopumaan tai vähentämään joidenkin ruokien ostamista. Kokonaisuutena ruoan ostaminen ei ole vähentynyt vaan pysynyt käytännössä ennallaan inflaatiosta huolimatta.
Tuoreessa kyselyssä 61 prosenttia S-ryhmän asiakkaista sanoi, että on joutunut miettimään ruoan hintaa vähintään jonkin verran. Kokonaisuutta tarkastellessa kuluttajien ostokäyttäytymisen näkyvin muutos on siirtyminen edullisimpiin tuotteisiin. Samoja tuotteita, esim. juustoja, ostetaan edelleen, mutta valitaan monipuolisesta valikoimasta edullisempi vaihtoehto, kuten kaupan oma merkki.
Tämä näkyy suoraan tuottajien tilipussissa. Edelleen noin puolet sanoo suosivansa kotimaisia tuotteita tukeakseen kotimaisia tuottajia. Kuitenkin niiden osuus on kasvussa, jotka sanovat painottavansa omaa taloutta ja ostavansa edullisimpia tuotteita, vaikka ne olisivat ulkomaisia.
Hieman yli 70 prosenttia vastaajista ostaa punalapputuotteita vähintään kuukausittain. Hedelmä- ja vihannestuotteiden myynnin volyymi laski kuusi prosenttia ja tuotteiden hinta nousi kahdeksan prosenttia.
Makeisten, pastan, riisin ja nuudeleiden sekä vaalean leivän myynnin volyymi kasvoi loppuvuodesta hinnannoususta huolimatta. Yksi tuote, jota suomalaiset ovat viimeisen vuoden aikana tasaisesti ostaneet voimakkaistakin hinnanmuutoksista huolimatta on kahvi.