Euroopan parlamentin tekemän uuden lainsäädännön mukaan uusien henkilöautojen ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjen tavoitetaso on vuonna 2035 pyöreä nolla. Määräys koskee koko Euroopan unionin aluetta, eli myös Suomea.
Lisäksi EU-komissio esittää vuoteen 2025 mennessä menetelmän, jonka avulla arvioidaan ja raportoidaan EU:n markkinoilla myytävien henkilö- ja pakettiautojen hiilidioksidipäästöjä niiden koko elinkaaren ajalta. Toisin sanoen autojen kestävyys ja pitkäikäisyys nousee nyt monen toivomuksen mukaan tarkasteluun pelkän polttoaineluokan lisäksi.
Mitä nopeammin auto vaihdetaan uuteen, sitä enemmän hiilidioksidipäästöjä hankinta aiheuttaa. Ekologisuus on parhaimmillaan kestävää kuluttamista, jossa suositaan pitkäikäisiä tuotteita, korjataan vanhoja tavaroita uuden ostamisen sijaan ja eletään yltäkylläisyydestä tinkien.
Japanissa taannoin tehdyn tutkimuksen mukaan bensiinikäyttöisten ajoneuvojen ja hyvällä polttoainetehokkuudella varustettujen autojen pitäminen sekä pidempään käyttäminen voisi vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi enemmän kuin nopeutettu siirtyminen vaihtoehtoisiin muilla polttoaineilla kulkeviin ajoneuvoihin. Toisin sanoen auton hiilijalanjälki ylittää reilusti sen käyttämän polttoaineen hiilijalanjäljen.