Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanus muistuttaa kansalaisia, että rikollisten ylläpitämät verkkosivut voivat muistuttaa ulkoasultaan Kanta-palvelujen tai muiden viranomaisten verkkosivuja. Huijausviestit ja -sivustot on yhä useammin kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
– Uusia huijauksia tulee koko ajan, joten ei riitä, että varoo epäilyttäviä viestejä. On otettava tavaksi kirjautua eri palveluihin vain organisaation virallisten verkkosivujen kautta, Jouni Ihanus neuvoo.
Jos epäilee joutuneensa huijauksen uhriksi, tapahtuneesta on hyvä ilmoittaa myös Kyberturvallisuuskeskukselle sekä organisaatiolle, jonka nimissä tietoja on kalasteltu.
– Vaikka vahinko olisi jo sattunut itselle, voi ilmoituksen tekemällä ja muita varoittamalla estää sen, että sama tapahtuisi muille, Ihanus muistuttaa.
Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:
– Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
– Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
– Jos epäilyttävä viesti tai sivu on esiintynyt Kelan tai Omakannan nimissä, ilmoita asiasta Kelaan.
– Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
– Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin.
– Tee asiasta ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle.
– Tutustu myös tietovuotoapu.fi-sivustoon.
– Varoita tuttaviasi huijauksesta.