Omakannan nimissä huijausviestejä – älä koskaan anna henkilötunnusta sähköpostilla

Digi · Terhi Piiroinen

Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä. Rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.

iestin vastaanottajaa saatetaan esimerkiksi pyytää lähettämään omia tietojaan tai dokumenttejaan viestissä olevaan osoitteeseen. Huijausviesteillä kerätyt tiedot voivat päätyä rikollisten käsiin.

Huijauksiin voi törmätä sähköpostiviestissä, sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa, kuten Googlessa tai Bingissä. Rikolliset voivat lähestyä ihmisiä myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla tai WhatsApp-viesteillä. Huijaus- ja kalasteluviestien sisältö ja muodot vaihtelevat. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että Kanta-palvelut ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä.

– Arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta, ei tietoturvasyiden vuoksi pidä koskaan lähettää tekstiviestillä tai sähköpostitse, muistuttaa Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanus.

Henkilötietojen lisäksi kalasteluviesteillä saatetaan tavoitella vastaanottajan pankkitunnuksia. Vastaanottajaa voidaan pyytää avaamaan liitteitä tai kirjautumaan Omakanta-palveluun viestissä olevan linkin kautta. Kun uhri syöttää verkkopankkitunnuksensa huijaussivustolle, rikolliset saavat pääsyn tämän verkkopankkiin ja voivat varastaa tililtä rahaa.