Suomalaiset menettävät vuosittain jopa kymmeniä miljoonia euroja digihuijareille. Petosmuodoista tyypillisimpiä ovat pankki- ja rakkaushuijaukset. Sisäministeriö ja poliisi ovat aloittaneet Ennakoija-kampanjan, jonka tavoitteena on opettaa ennakointitaitoja huijausten varalle.
Ennakoija-kampanjan keskiössä on Jarmo Kosken ja Jukka Voutilaisen tähdittämät mainosvideot. Niissä kaksi ikääntynyttä kaverusta käy läpi tilanteita, joissa he ovat oppineet tunnistamaan ja välttämään digihuijauksia. Kampajan tavoitteena on kannustaa ihmisiä käymään erilaisia huijaustilanteita mielessään läpi, jotta he osaisivat toimia tosipaikan tullen.
– Monelle ikäihmiselle digihuijausten tunnistaminen on vaikeaa esimerkiksi tietoteknisten taitojen puutteiden takia. Lisäksi tilastojen valossa ikääntyneemmät digihuijausten uhrit kokevat usein suurimmat taloudelliset menetykset, kertoo tiedotteessa hanketta koordinoinut tarkastaja Marika Koskinen Keskusrikospoliisista.
Vuosina 2021 ja 2022 poliisille tehtiin noin 2 150 ilmoitusta pankkien nimistä tehdyistä petoksista. Niiden rikoshyöty oli noin 15,5 miljoonaa euroa. Toinen yleinen petostyyppi on rakkaus- ja dokumenttihuijaukset, joiden rikoshyöty oli tammikuun 2021 ja kesäkuun 2022 välillä noin 8,8 miljoonaa euroa rikosilmoitusten mukaan.