Ulkoministeriön tekemän seurannan mukaan Suomen näkyvyys on ollut kaksin- tai jopa kolminkertaista jo vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Suomea koskevien internethakujen määrä on moninkertaistunut. Ulkomaalaisia kiinnostavat etenkin Suomen luonto ja maaseutu.
– Yhteistyötä kotimaan matkailun edistämiseksi tulee jatkaa näkyvästi ja siihen tulee lisätä merkittävästi resursseja ja toimenpiteitä. Samalla tulee huolehtia siitä, että keskeisille kansainvälisille markkina-alueillemme lisätään resursseja Suomen maakuvamarkkinointiin, vaatii maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto MTK:sta.
Matkailuinvestointien tukeminen tuo alueelle moninkertaiset työllisyys- ja tulovaikutukset. Vetovoimaisia esimerkkejä maaseudun matkailukohteiden monipuolisuudesta sekä vahvasti alueen elinvoimaa, lähiluontoa ja lähiruokaa esiin tuovista matkailukohteista löytyy valtavasti maamme jokaisesta maakunnasta. Esimerkiksi mökkipaikkakunta Mäntyharju kiinnostaa hyvien liikenneyhteyksien, paikallisten ruoantuottajien ja upeiden luontokohteiden avulla. Markkinointia tulisi nyt lisätä kansainvälisellä tasolla.
– Myös julkisia panostuksia ja yhteistyötä matkailuelinkeinoyrittäjien kanssa tulee lisätä, tehostaa ja terävöittää.
Ulkoministeriö on teettänyt kansainvälisen tutkimuksen, joka toteutettiin Yhdysvalloissa, Saksassa, Japanissa, Britanniassa, Intiassa, Brasiliassa, Turkissa, Etelä-Koreassa, Kiinassa ja Venäjällä. Suomi on saanut näkyvyyttä muun muassa Nato-prosessin kautta.