Ennen jos jokin esine tai asia meni rikki, pyrittiin se korjaamaan sen sijaan, että hankittaisiin tilalle uusi. Esimerkkinä vaatteet, joita parsittiin, kodinkoneet, joita huollettiin ja ihmissuhteet, joita hoidettiin. Vialliset tavarat on viime vuosikymmeninä usein vain vaihdettu uuteen sen sijaan, että ne olisi korjattu. Kuluttajia ei myöskään ole riittävästi kannustettu korjauttamaan tavaroita lakisääteisen takuun umpeuduttua.
Euroopan komissio on nyt ehdottanut, että kulutusjuhlaa karsitaan ja tavaroiden korjauttamisesta tulee jatkossa kuluttajille aiempaa helpompaa ja kustannustehokkaampaa. Lisäksi kysynnän kasvu edistää korjausalaa ja kannustaa tuottajia ja myyjiä kehittämään kestävämpiä liiketoimintamalleja. Ehdotuksella varmistetaan, että yhä useampi tavara korjataan lakisääteisen takuun puitteissa.
Lisäksi varmistetaan, että kuluttajien on aiempaa helpompi ja halvempi korjauttaa teknisesti korjattavissa olevat tavarat, kuten pölynimurit ja pian myös tabletit ja älypuhelimet, lakisääteisen takuun umpeuduttua tai sen jälkeen kun niitä ei enää voi käyttää kulumisen vuoksi. Ehdotuksella annetaan kuluttajille uusi ”korjauttamisoikeus”, joka on voimassa sekä lakisääteisen takuun puitteissa että sen umpeuduttua. Lakisääteisen takuun puitteissa myyjän on tarjottava tavaran korjaamista, paitsi jos korjaaminen on kalliimpaa kuin tavaran vaihtaminen uuteen. Asiantuntijat toivovat, että verottaja ei tee uudesta korjauspolitiikasta ja alan yrittämisestä hankalaa Suomessa.