Inflaatio ei näy kuluttajille ainoastaan hintojen nousuna. Kuluttajat ovat viime aikoina voineet törmätä myös shrinkflaatio-termillä kutsuttuun ilmiöön. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaupoissa myytävien tuotteiden kokoa on pienennetty vähin äänin.
Nyt Kuluttajaliitto pyytää ihmisiltä kokemuksia shrinkflaatiosta. Kuluttajaliiton sivuilla olevassa lomakkeessa voi kertoa anonyymisti, jos esimerkiksi tuotteen kilo- tai tilavuusmäärä on muuttunut, tai jos ainesosia on muutettu kustannuksiltaan edullisemmiksi. Todennetut tuotteien kutistamiset kootaan Kuluttajaliiton sivuille.
Kuluttajaliiton viestintäpäällikkö Paula Pessi kertoi Ylelle tarkoituksena olevan selvittää, kuinka laajalle ilmiö on levinnyt. Hän korostaa, ettei shrinkflaatiossa ole sinänsä mitään laitonta. Se voi kuitenkin heikentää kuluttajien uskoa tuotteeseen ja vaikuttaa ostopäätökseen.
Sosiaalisessa mediassa on puitu runsaasti esimerkiksi vessapaperirullan arkkien määrän muuttumista. Myös esimerkiksi karkkipussien ja kahvipakkausten sisällön koko on herättänyt keskustelua.