Huijareilla on käytössään monenlaisia keinoja, joista yksi on teknisen tuen edustajia esiintyminen. Traficomin Kyberturvallisuuskeskus kertoo saaneensa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä lukuisia ilmoituksia kyseisistä puheluista. Niitä on tullut niin ulkomaisista kuin suomalaisista väärennetyistä numeroista.
Teknisen tuen huijauspuheluissa soittaja esittäytyy jonkin organisaation teknisen tuen työntekijänä. Suuressa osassa tapauksia soittaja on väittänyt olevansa Microsoftin tai Amazonin tuesta, ja että vastaanottajan tietokoneella on virukia. Soittaja on pyytänyt uhria asentamaan koneelle etäyhteyden mahdollistavan sovelluksen.
Sovellus on todellisuudessa haittaohjelma, joka mahdollistaa pääsyn laitteelle uhrin tietämättä. Soittaja väittää usein asian olevan kiireellinen, ja hän vastaa kysymyksiin epäjohdonmukaisesti tai ei ollenkaan. Hän saattaa myös pyytää suoraa pääsyä esimerkiksi verkkopankkiin tai tiedustella henkilötietoja.
Huijauksen uhriksi joutunutta neuvotaan olemaan yhteydessä omaan pankkiin, tekemään rikosilmoituksen ja tarkistuttaa laitteet niin kutsuttujen takaporttien varalta. Kyberturvallisuuskeskus julkaisi myös neuvoja huijauksilta suojautumiseen:
- Voit jättää vastaamatta tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin ja tarkastaa soittajan numeron jälkikäteen.
- Älä soita takaisin tuntemattomista numeroista tulleisiin puheluihin.
- Mikäli et ole varma soittajan henkilöllisyydestä tai organisaatiosta, älä luovuta mitään henkilötietojasi hänelle.
- Älä asenna laitteillesi soittajan pyytämiä sovelluksia tai muita asennuspaketteja.
- Voit esittää henkilölle kysymyksiä. Mikäli et saa vastausta tai soittaja koittaa kierrellä kysymystä, puhelu kannattaa lopettaa.
- Jos soittaja väittää edustavansa jotain tunnettua organisaatiota, voit varmistaa asian soittamalla heidän palvelunumeroonsa.
- Muista, että voit koska vain päättää puhelun.