Ruokien hintojen nousu vaikuttaa muttaneen suomalaisten kuluttajakäyttäytymistä. Leipomoalan yritys Vaasan kertoo tiedotteessaan selvittäneensä ostokäyttäytymisen muutoksia vuoden aikana. Yhtiön mukaan suomalaiset ostavat nyt aiempaa epäterveellisempiä tuotteita.
Vaasan kysyi suomalaisilta kulutustottumuksista kolmesti vuoden 2022 aikana ja viimeksi maaliskuussa 2023. Vuoden 2022 keväällä 35 prosenttia vastaajista kertoi vähintään harkitsevansa ruokaostoksiaan huolella. Tänä keväänä luku oli 41 prosenttia.
Joulukuun kyselyssä tarkkaan ostoksiaan harkitsevista 42 prosenttia oli kertoi tekevänsä epäterveellisempiä valintoja useita kertoja viikossa. Maaliskuussa 2023 luku oli jo 48 prosenttia.
– Kun hintalappu määrää ostoskorin sisällön, voi lähes huomaamattaan lipua kohti epäterveellisempää ruokavaliota. Silloin kuluttaa ruokaa, josta saa kaloreita, mutta ei ehkä tarpeeksi ravintoaineita, kertoo tiedotteessa Vaasanin liiketoimintajohtaja Minna Cousins.