Alkolittoman oluen juomista saatettiin vielä joitain vuosia sitten katsoa jopa kieroon. Alkoholittomien oluttuotteiden kulutus on kuitenkin lisääntynyt voimakkaasti, minkä myötä valikoima on kasvanut. Samalla alkoholin kokonaiskulutus on pienentynyt.
Helsingin ja Tampereen yliopistojen tuoreen tutkimuksen perusteella alkoholittomien oluiden kulutus näkyy erityisesti tietyissä ihmisryhmissä. Tutkimustulosten valossa se on yhteydessä korkeaan koulutukseen ja tulotasoon. Alkoholittoman oluen ostaminen on yleisintä ryhmässä, jossa ostetaan eniten myös alkoholillista olutta.
– Tyypillinen alkoholittoman oluen ostaja on koulutettu, hyvätuloinen ja keski-ikäinen mies, joka kuluttaa runsaasti myös tavallista olutta, kertoo tiedotteessaa sosiologian yliopistonlehtori Anu Katainen Helsingin yliopistosta.
Alkoholittoman oluen kulutus kasvoi erityisen nopeasti vuonna 2018, jolloin se kohosi 71 prosenttia edellisvuodesta. Sen juomiseen yhteydessä olevista tekijöistä ei ole aiempaa suomalaista tutkimusta. Aihetta on tutkittu kansainvälisestikin vähän.
– Tutkimuksen mukaan kyseessä on trendi, joka voi tulevaisuudessa vaikuttaa merkittävästi suomalaisten juomiskäyttäytymiseen. Alkoholihaittojen vähentämisen kannalta olisi tärkeää, että alkoholittomat ja vähäalkoholiset juomat lisäisivät kiinnostusta kaikissa sosioekonomisissa ryhmissä, Katainen kertoi.
Tutkimus on osa LoCard-hanketta. Aineistona käytettiin suostumuksensa antaneiden S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja vuosilta 2017 ja 2018.