Moottoripyörien katsastuspakosta on spekuloitu jo vuosikymmenien ajan. Suomen ajoneuvolaissa ei ole säädetty moottoripyörien määräaikaiskatsastuksesta, ja alan toimijat ovat puolustaneet tätä voimakkaasti. Ajokausi on lyhyt Suomessa ja moottoripyörien käyttö on vähäistä liikenteesse verrattuna esimerkiksi Etelä-Eurooppaan.
Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston saamien tietojen mukaan näköpiirissä kuitenkin on, että EU:n ajama moottoripyörien määräaikaiskatsastus tulee myös Suomeen. Suurimmassa osassa EU-maita katsastus on jo käytössä. Suomessa on nyt tarkoitus selvittää moottoripyörien kuntoa ja katsastuksen tarpeellisuutta.
Moottoripyöräalan toimijat SMOTO, MP-Kauppiaat ry, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto ja ajokouluttaja-asiantuntija ovat organisoimassa pilottihanketta, jossa vaihdossa kauppoihin tuleville moottoripyörille suoritetaan standardoitu kuntotarkastus. Pilotti toteutetaan 19 liikkeessä ympäri Suomen vuoden 2023 aikana, ja tavoitteena on kerätä dataa 4.000 moottoripyörän kunnosta.
– Olemme alan sisällä ideoineet vapaaehtoista kuntotarkastusta. Olemme ottaneet mallia Belgiasta, jossa katsastus tehdään omistajanvaihdoksen yhteydessä. Pilotilla keräämme tietoa moottoripyöräkantamme kunnosta. Datan perusteella voimme lähteä ehdottamaan kuntotarkastusta viranomaismuotoisen katsastuksen sijaan, kertoo Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston varapuheenjohtaja Mikko Summa.
Pilotin jälkeen seuraava vaihe voisi Summan mukaan olla, että kuka tahansa voi tuoda moottoripyörän vapaaehtoiseen kuntotarkastukseen.
– Omistajat saisivat tietoa ajokkinsa kunnosta, ja hyväksytysti tarkastetut pyörät saisivat leiman papereihin. Vaikkemme näe tarvetta katsastukselle, liputamme vapaaehtoisen kuntotarkastuksen puolesta. On kaikkien etu, että ajokäytössä olevat moottoripyörät ovat kunnossa ja turvallisia.