Tavallinen suomalainen vastaa useimmiten tarjoilijalle, että ruoka oli hyvää, vaikka hän olisi inhonnut jokaista suupalaa. Samanlainen kulttuuri näkyy myös työpaikoilla, joilla voi olla toisinaan vaikea antaa tai vastaanottaa palautetta oikein. Palautteen tarkoitus on auttaa toista ja parantaa asioita.
Suoraa palautetta – Viisaan keskustelun käsikirja ilmestyi syyskuussa. Uutuuskirjassa halutaan rohkaista jokaista antamaan palautetta sekä tarjotaan ajatuksia siitä, kuinka palaute kannattaa ottaa vastaan. Psykologisen turvallisuuden tunne on edellytys toimivalle palautekulttuurille organisaatioissa.
– Nähdäksemme palautetta on kahta lajia: kannustavaa ja korjaavaa. Molempien antamisessa suora tapa on se paras tapa. Palautteen antamisesta olisi hyvä tehdä mahdollisimman arkipäiväinen asia sekä työpaikalla että kotona, kirjoittajat Minna Oulasmaa ja Mika Pesonen kertovat.