Markkinointitoimisto Dagmarin Digitaalisen median tutkimus osoittaa miten ihmisten arki on muuttunut median käytön ja laitteiden myötä. Nykyisin joka neljännellä on ranteessaan älykello, ja YouTube on kasvanut 10 vuodessa haastamaan lineaarisen television.
Vuonna 2016 vain kolme prosenttia, eli noin 110 000 kansalaisista, kertoi käyttävänsä älykelloa. Nyt monia sovelluksia ja toiminnallisuuksia sisältävää älykelloa käyttää joka neljäs, eli reilusti yli miljoona henkilöä.
56 prosenttia suomalaisista seuraa Instagramia vähintään viikoittain. Nuorten keskuudessa kuvasovellus on erittäin suosittu, sillä 16–34-vuotiaista peräti 74 prosenttia seuraa Instagramia.
51 prosenttia 16–34-vuotiaista suomalaisista seuraa TikTokia vähintään viikoittain, mutta myös keski-ikäiset ovat innostuneet, sillä 35–54-vuotiaista suomalaisista sovellusta seuraa jo 22 prosenttia. Snapchatia käyttää 56 prosenttia 16–34-vuotiaista, kun 35–54-vuotiaista sitä käyttää vain 11 prosenttia.
Lineaarisen television katselu on laskenut vuosi vuodelta. Sen paikan on ottanut kovassa kasvussa oleva YouTube, jonka käyttö on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä. 69 prosenttia kertoo katsoneensa YouTubea viimeisen kuukauden aikana. 38 prosenttia menee YouTubeen ilman aietta katsoa mitään tiettyä sisältöä.
Paperinen sanomalehti on nykyään yhä harvemman arkipäivää. Kymmenen vuotta sitten 44 prosenttia suomalaisista seurasi maksullisia sanomalehtiä paperiversioina vähintään muutaman kerran viikossa, mutta nyt printtiin tarttuu enää 20 prosenttia suomalaisista. Lehtiyhtiöiden sovellusten suosio on kuitenkin noussut 21 prosentista 34 prosenttiin.
Markkinointitoimisto Dagmar on toteuttanut Digitaalisen median tutkimusta vuodesta 2013 alkaen. Haastattelut on toteutettu kuukausittaisina internet-haastatteluina.