Lonkerokuume valtasi Suomen – suosikkijuoman myynti kasvoi kesällä valtavasti

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Lonkero eli long drink maistuu suomalaisille erityisesti kesäaikaan. Tänä kesänä lonkeron kysyntä on kasvanut jopa merkittävästi, mikä ilmenee Panimoliiton luvuista. Samalla oluiden ja siidereiden myynti on jatkanut laskuaan.

Panimoliiton jäsenyritykset myivät STT:n mukaan huhti-kesäkuussa 93,1 miljoonaa litraa olutta. Se oli kaksi prosenttia vähemmän kuin viime vuoden samana ajanjaksona. Siidereitä myytiin 6,1 miljoonaa litraa, mikä oli peräti 8,3 prosenttia viimevuotista vähemmän.

Lonkeroiden myynti oli sen sijaan huhti-kesäkuussa jopa 18,7 prosenttia suurempaa kuin viime vuonna samaan aikaan. Lonkeroita myytiin tänä vuonna huhti-kesäkuun jaksona yhteensä 19,6 miljoonaa litraa.

Kasvua oli myös virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kohdalla. Virvoitusjuomia myytiin huhti-kesäkuussa 90,7 miljoonaa litraa, 4,4 prosenttia viimevuotista enemmän. Kivennäisvesien myynti puolestaan oli 38,9 miljoonaa litraa, minkä myötä kasvua oli 7,8 prosenttia.