Voiko tekoäly tietää, mikä maistuu ihmisen suussa hyvältä? Näin uskoo ainakin Coca-Cola. Virvoitusjuomajätti on nimittäin lanseeraamassa uudenlaisen juoman, joka on luotu yhteistyössä tekoälyn kanssa.
Syyskuussa Suomen kauppoihin saapuva sokeriton Coca-Cola 3000, jonka maun ja pakkauksen kehittämisessä on Coca-Colan mukaan käytetty tekoälyä. Kyseessä on kansainvälisesti kahdeksas Coca-Cola Creations -juoma. Suomessa Creations-juomia on ennestään tuotu myyntiin vain yksi.
– Innovaatiossa on hyödynnetty ihmisten ja tekoälyn ymmärrystä siitä, kuinka koemme tulevaisuuden muun muassa tuntemusten, toiveiden, värien ja makujen kautta. Coca-Colan juojilta eri puolilta maailmaa kerättiin makumieltymyksiä ja trendejä, jotta saataisiin käsitystä ihmisten tulevaisuuden ajatuksista. Kerätyt näkemykset ja tekoälyn suosittelemat makuprofiilit toimivat tuotekehityksen inspiraationa, Coca-Colan tiedotteessa hehkutetaan.
Coca-Cola 3000 -juoman tölkki on varustettu QR-koodilla, josta avautuu syyskuun puolivälistä alkaen Creations Hub -palveluun. Uusi juoma on saatavilla kaupoissa rajoitetun ajan.