Häiritsevät myyntipuhelut, huijauspuhelut, viestit ja sähköpostit ovat arkipäivää suomalaisille kuluttajille. Tuoreen tutkimuksen mukaan 32 prosenttia suomalaisista on saanut niitä viikoittain. Noin viidesosa vastaa saavansa puhelin-, tekstiviesti- ja sähköpostihuijauksia joskus tai kuukausittain. Kuitenkin 12 prosenttia kertoi joutuneensa huijausyrityksen kohteeksi samana päivänä kyselyä tehtäessä.
Telemarkkinointikielto.fi selvitti digihuijausten yleisyyttä juuri nyt Suomessa. Tulokset kertovat, että paljon mediassakin käsitelty ongelma on laaja ja pahenee. Kahdeksan prosenttia kertoo joutuneensa huijatuksi tai huijausyrityksen kohteeksi. Vain pieni osa huijausyrityksistä onnistuu, mutta jo häiritsevien yhteydenottojen suuri määrä koetaan haitalliseksi.
Eniten suomalaiset pelkäävät tietojenkalasteluviestejä sekä pankkien ja viranomaisten nimissä lähetettyjä huijausviestejä. Tutkimuksen toteuttaneen E2 Tutkimus Oy:n johtaja Juho Rahkonen toteaa, että digihuijauksiin liittyvä ongelma näyttää olevan tutkimuksen tulosten valossa yllättävänkin laaja. Ongelmaa kasvattaa myös tekoälyn kehittyminen.
– Elämä kulkee pitkälti puhelimen kautta aamusta iltaan. Eri sovellusten kautta tulevaa informaatiota on nykyään valtava määrä ja kun siihen vielä lisätään nämä huijaukset, niin vähemmästäkin menee pää sekaisin. Keskittymiskyky herpaantuu ja psyykkinen kuormitus lisääntyy. Huijaukset voivat aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia, Juho Rahkonen toteaa.