Vanhempien käytännöt vaihtelevat runsaasti ruutuaikojen suhteen. Joillakin vanhemmilla on usein tavoite, että lapset istuvat hiljaa omissa ajatuksissaan, jolloin heille annetaan tablettitietokone kouraan. Jos lapsilla olisi tylsää, oppisivat he kehittämään luovuutta ja suoriutumaan pienestä ongelmanratkaisusta aikaa kuluttaakseen.
Joskus myös aikuisilla on vaikeuksia istua hiljaa omien ajatustensa kanssa. He kääntyvät usein puhelimiensa puoleen hallitakseen tylsyyttä ja epämukavuutta. Uusi tutkimus on osoittanut, että kehitys viivästyy usein pienokaisilla, jotka viettävät paljon aikaa katsoessaan iPadeja ja muita näyttöjä.
Journal of the American Medical Association of Pediatrics -lehdessä julkaistu japanilaistutkimus viittaa siihen, että näytön tuijottelu saattaa rajoittaa jo vauvojen todellisten motoristen taitojen kehittymistä, sillä ne oppisivat paremmin matkiessaan lähellä olevia ihmisiä.
Jos kaksivuotiailla lapsilla oli neljä tuntia ruutuaikaa päivässä, oli heillä tutkijoiden mukaan jopa kolme kertaa todennäköisemmin viivästyksiä kommunikaatio- ja ongelmanratkaisutaidoissa. Jos ruutua katsottiin yli neljä tuntia päivässä, olivat viivästyksen kehityksessä viisi kertaa todennäköisimpiä. He eivät opi puhumaan, vuorovaikutukseen tai motorisia ja sosiaalisia taitoja ikätasonsa mukaan. Lisäksi runsas ruutuaika vaikuttaa mielenterveyden kehitykseen.