Moni on hieraissut silmiään nähdessään joulukalenterit ja lahjapaperit joissakin tavarataloissa. Yksi kalenterit myyntiin syyskuussa ottaneista on Tokmanni-ketju. Perusteluna aikaiselle myynnille on raha.
– On totta, että osa asiakkaistamme ei halua ajatellakaan joulua vielä pitkään aikaan. Samaan aikaan merkittävä osa meistä suomalaisista kääntää katseitaan kohti loppuvuoden juhlapyhiä ja joulunodotusta. Totuus on, että esimerkiksi joulukalenterit alkavat käydä kaupaksi jo aikaisesta syyskuusta lähtien, osan Tokmanni-myymälöiden ja -verkkokaupan joulukalentereista hankkiva teknokemian ostaja Tiina Lipponen kertoo.
– Kun joulukalentereita hankkii aidosti hyvissä ajoin, voi jouluun liittyvää kulutusta jaksottaa pidemmälle aikavälille. Saatamme mieltää joulukalenterin ostamisen esimerkiksi joululahjojen suunnittelua ja hankintaa helpommaksi tavaksi aloittaa jouluun valmistautumisen, Lipponen arvioi.
Toisin sanoen kauppiaille ei riitä, että ihmiset ostavat jouluun liittyvää tavaraa ainoastaan tarpeeseen, vaan pitkä myyntiaika houkuttelee kuluttajia käyttämään juhlaan enemmän rahaa pitkällä aikavälillä. Joulun alkuperäinen tarkoitus on ollut juhlia talvipäivänseisausta ja satokauden päättymistä. Sittemmin ajankohta vakiintui kristilliseksi juhlapyhäksi ja nykyään joulu on lähinnä kaupallinen kulutusjuhla.