Shrinkflaatio-termillä tunnettu ilmiö on puhututtanut niin Suomessa kuin maailmallakin. Käytännössä termillä tarkoitetaan sitä, että kaupoissa myytävien tuotteiden kokoa on pienennetty niiden hinnan pysyessä samana.
Ranskalainen ruokakauppaketju Charrefour on alkanut varoittamaan asiakkaita tuotteista, joihin shrinkflaatio on iskenyt. Tuotteisiin lisätään tarroja, joissa pakkauksen sisältämän tuotteen määrän tai painon ilmoitetaan laskeneen. Tarroissa myös kerrotaan tavarantoimittajan tuotteille määrittelemän hinnan nousseen.
The Guardian -lehden mukaan Carrefour on lisännyt varoitustarran toistaiseksi 26 tuotteeseen. Kauppaketju on kertonut esimerkiksi sokeritonta persikanmakuisen Lipton-jääteetä sisältävän pullon kutistuneen 1,5 litrasta 1,25 litraan. Näin ollen litrahinta on noussut 40 prosenttia.
– Tuotteiden merkkaamisen tarkoituksena on kehottaa valmistajia miettimään hinnoittelupolitiikkaansa uudelleen, Carrefourin tiedotuspäällikkö Stefen Bompais kertoi The Guardianille.