Hintojen nousu on näkynyt myös alkoholituotteissa. Alko tiedotti nostaneensa syksyn hinnanmuutoksen yhteydessä tuotteidensa hintoja keskimäärin 0,4 prosenttia. Hinta nousee 1 700 tuotteella ja laskee lähes 400 tuotteella.
Alkon mukaan tavarantoimittajat voivat muuttaa myynnissä olevien tuotteiden hintaa kaksi kertaa vuodesta. Tämän vuonde syyskuussa panimotuotteiden hinnat nousivat keskimäärin 0,4 prosenttia ja väkevien 0,7 prosenttia. Kuohuviinien hinnat kohosivat keskimäärin 0,9 prosenttia, punaviinien 0,2 prosenttia ja valkoviinien 0,3 prosenttia.
Alkon myyntikate on tiedotteen mukaan keskimäärin 17 prosenttia tuotteen alkoholiverollisesta innasta. Väkevissä juomissa ja oluissa veron määrä on sitä suurempi, mitä enemmän prosentteja tuotteella on. Viineissä alkoholivero pysyy samana kaikille saman pakkauskoon tuotteille alkoholiprosentista huolimatta.
– Esimerkiksi kymmenen euron viinipullosta 51 prosenttia, eli noin viisi euroa on veroa. Siitä Alkolle jää myyntikatetta noin 1,70 euroa. 30 euron väkevän (koossa 0,7 l, alkoholiprosentti 40) juoman hinnasta 66 prosenttia, eli lähes 20 euroa, on veroa. Alkolle siitä jää myyntikatetta 3,30 euroa, kertoo valkikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen Alkon tiedotteessa.
Alkon mukaan hallituksen vuoden vaihteeseen suunnittelema alkoholijuomaveron korotus muuttaisi hintoja. Esimerkiksi viinien ja väkevien alkoholijuomien hinta nousisi, oluen hinta puolestaan laskisi hieman.