Ihmisille on tärkeää esitellä omaa kuvaansa, kotiaan, omistuksiaan, elämyksiään ja menestymistään netissä. Tämä ilmiö on johtanut siihen, että kaiken tulee olla näennäisesti siten, että tulee hyvin toimeen. Toisin sanoen pääasia on, että näyttää tietynlaiselta, vaikka ei todellisuudessa olisikaan sitä.
Luksustuotteet kiinnittävät myös varkaiden huomion. Vaatteita varastetaan joko omaan käyttöön tai myytäväksi. Vaatevarkaudet ja -ryöstöt ovat verrattain uusi ilmiö, joiden määrä on ollut viime vuodet kasvussa. Vaatevarkauksia tapahtuu monissa eri tilanteissa. Kadulla tapahtuvat ryöstöt ovat lisääntyneet nopeasti, mutta Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan rahallisesti suurimmat vaatevarkauksista aiheutuneet vahingot syntyvät edelleen ullakko- ja kellarivarastojen murtojen yhteydessä.
Etenkin nuorten keskuudessa merkkivaatteita ja asusteita vohkitaan kaduilla aiempaa ahkerammin. Vaatteita viedään jopa suoraan käyttäjän päältä. Yleisimmin ryöväreiden huomion kiinnittävät kalliit takit, laukut tai kengät. Myös asusteet, kuten arvokellot ja korut herättävät varkaissa kiinnostusta. Luksusmerkit, kuten Gucci, Moncler ja Canada Goose korostuvat ryöstötilastoissa.
– Suositut merkit ja näyttävät vaatekappaleet kiinnittävät varkaiden huomion, minkä lisäksi esimerkiksi takit ja laukut ovat helppoja ja nopeita ryöstettäviä. Valitettavasti on raportoitu myös yksittäisiä tapauksia, joissa uhri on väkivalloin pahoinpidelty. Tällaiset tapaukset ovat onneksi olleet erittäin harvinaisia, Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala huomauttaa.