Luomutuotteet tekivät pitkään mielikuviin perustuvaa brändäystä ennen kuin suomalaiset löysivät ne ostoskoreihinsa kaupoista. Tuoreen selvityksen mukaan suomalaisten mielestä luomu on terveellistä ja vastuullista: 70 prosentin mielestä nämä ominaisuudet sopivat luomuun.
Luomun kuluttajatutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia suomalaista kertoo ostavansa edelleen luomua aktiivisesti eli vähintään kerran viikossa. Määrä on pysynyt lähes samana kuin edellisessä mittauksessa vuonna 2021, vaikka luomun myynti kaupoissa on notkahtanut inflaation seurauksena.
– Kuluttajatutkimus kertoo, että luomu on suomalaisille edelleen tärkeä valintakriteeri, vaikka tällä hetkellä kaupassa valintaan saattaa lopulta vaikuttaa kaikista eniten hinta. Eli ero toivotun ja todellisen ostokäyttäytymisen välillä saattaa olla tällä hetkellä isompi kuin tavallisesti. Tulokset ovat kuitenkin positiivisemmat kuin odotimme, ja kertovat luomun potentiaalista myös tulevaisuudessa, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.
– Erityisesti mielikuva luomun vastuullisuudesta on vahvistunut parin viime vuoden aikana. Samassa ajassa on ajatus luomusta viherpiiperryksenä tai elitistisenä valintana heikentynyt.