Suomi on yksi Euroopan peräkärryvaltaisimmista maista Ruotsin ja Norjan ohella. Myös sähköautojen perässä näkee yhä useammin peräkärryn. Suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua. Joissain sähköautoissa on kuitenkin hyvin alhainen sallittu vetomassa.
– Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo.
Sähköautolla peräkärryä kuljetettaessa kannattaa muistaa, että auton suurin sallittu kokonaismassa voi ylittyä. Myös ajokortin riittävyys vetomassan kuljettamiseen kannattaa tarkistaa. Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä vakavia vaaratilanteita.
– Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo.