Yhdysvalloista alun perin peräisin oleva Black Friday -alennussesonki on rantautunut vuosikymmenten saatossa myös Suomeen. Kauppojen joulusesongin avauspäivänä alennetuin hinnoin myydään erityisesti kodintarvikkeita ja elektroniikkaa.
S-ryhmän tuoreen kyselyn mukaan 30 prosenttia vastaajista aikoo hankkia joululahjoja Black Fridaysta tai sitä seuraavasta Cyber Mondaysta. Viime vuonna Prisma-tavaratalojen hittituotteita olivat muun muassa Finlux 55” tv, MI robotti-imuri, Black Horse -bokserit sekä Hackman-aterinsetti. Päivttäistavarakaupan suosituimpia tuotteita olivat kahvit, virvoitusjuomat, makeiset, jäätelöt, hedelmät ja hammastahnat.
– Nyt kun monella raha on selvästi aiempaa tiukemmassa, Black Fridayn kaltaisten alesesonkien merkitys korostuu, kertoo tiedotteessa Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen.
S-ryhmässä on jo ennustettu, mitkä ovat tämän vuoden Black Friday -hittituotteita. Viitasen mukaan kuluttajia kiinnostavat tänä vuonna ainakin Reima lasten talvihousut, Lego-palokunnan johtoauto ja Fiskarsin 26 cm paistokasari. Eletkroniikkapuolelta suosikeiksi veikataan JBL Tune 770NC -vastamelukuulokkeita ja Garminin Venu 2 -älykelloa.