Kauppa käy Black Friday -alennussesongin aikana kuumana niin verkkokaupoissa kuin kivijalkaliikkeissä. Kyseessä on verkkokauppaostosten vilkkain päivä Suomessa. Kulutusjuhla näkyy myös palautusten määrässä.
Kuljetuspalvelu PostNordin mukaanjopa 35 prosenttia Black Friday -verkko-ostoksista palautetaan takaisin myyjälle. PostNordin teettämän tutkimuksen perusteella verkkokauppapalautuksia tehdään eniten vaatteita. Ikäryhmistä eniten palautuksia tekevät alle 30-vuotiaat.
– Toivomme ostoshuuman keskellä suomalaisilta harkintakykyä, sillä jokainen palautettu tuote aiheuttaa aina ilmastopäästöjä, kertoo tiedotteessa PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
– Viime vuonna pelkästään PostNordin Suomessa toimittamien, Singles Dayn ja Black Fridayn välillä tehtyjen verkko-ostosten palautusten tuottama logistinen hiilijalanjälki oli noin 63 300 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalenttia. Se vastaa keskivertosuomalaisen yli sadan vuoden lentomatkailun aiheuttamia ympäristöpäästöjä, Starck jatkaa.