Ihmiset ovat opetelleet inflaation, korkojen nousun, sähkökriisin ja konkurssiaallon kynnyksellä uusia tapoja säästää rahaa. Osa on ymmärtänyt vasta nyt, että uusi ja kallis ei aina ole automaattisesti hyvää – ainakaan kukkarolle ja maapallon hyvinvoinnille. Nyt korjataan, kierrätetään ja kunnostetaan vanhaa. Jos hankitaan uutta, on tuotteen oltava vastuullinen ja pitkäikäinen.
– Kuluttajat ovat selkeästi entistä äänekkäämpiä ja tietoisempia kulutusvalinnoissaan ja muutokset kuluttajakäyttäytymisessä voivat tulevaisuudessa tapahtua nopeastikin, sanoo Suomen vastuullisin tuote -kilpailua järjestävän Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko.
Kulutusvalintojen rooli korostuu jatkuvasti. Kuluttajien toiminta luo painetta yrityksille, joiden on tutustuttava tuotteidensa vastuullisuuteen yhä tarkemmin. Vuoden 2022 Suomen vastuullisin tuote -kilpailun voitti Järki Särki Oy, joka nosti syrjityn särjen salonkikelpoiseksi resepteillään ja brändäyksellään. Kilpailu tarjoaa arvokkaan alustan tuoda esiin vastuullisia ratkaisuja ja inspiroi toimijoita tekemään ympäristömyönteisiä valintoja.
Taannoin valittiin Suomen vastuullisimmat tuotteet vuodelle 2024 kolmessa kategoriassa ja yleisöäänestyksellä. Voittajaksi selvisi pukeutuminen & hyvinvointi -sarjassa Voglia, koti & vapaa-aika -sarjassa Taitonetti, ruoka & juoma -sarjassa Keskon Hyvis paprika-linssikeitto. Lisäksi yleisöäänestyksen voitti Halti Cyclus Unisex Parka.