Suomalainen Ivana Helsinki on ollut perustamisestaan lähtien kokonaisvastuullinen muotibrandi. Se on aina etsinyt uusia tulokulmia ja näkemyksiä aidosti holistiseen, läpinäkyvään vastuullisuuteen. Tästä kertoo myös brandin irtautuminen sosiaalisesta mediasta keväällä 2022.
Brandin taiteellinen johtaja, perustaja Paola Suhonen on herättänyt keskustelua sosiaalisen median kääntöpuolista. ”No social media” -ajatusmaailmaa nähtiin Ivana Helsingin tuotteissa myös viime vuoden Pariisin muotiviikkojen näytöksessä.
– En koe olevani niin kiinnostava, että kenenkään pitäisi seurata minua ja jokapäiväistä elämääni henkilökohtaisesti. Itse en ole koskaan tuntenut sosiaalisen median maailmaa omakseni. Yrityksemme Ivana Helsinki on kuitenkin ollut siellä ja olen nähnyt median muutoksen ja sen edustaman maailman hyvinkin läheltä. En kuitenkaan enää pysty allekirjoittamaan sen maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita, Suhonen kertoi.
– En halua kannustaa ihmisiä viettämään siellä aikaansa, tai lahjoittamaan kallisarvoista, ainutkertaista elämäänsä somejättien luomien algoritmien armoille. Näistä syistä en voi yrityksenä olla yksi muiden joukossa tuottamassa sinne sisältöä. Somen todellinen olemassaolon juurisyy on myös shoppauslobbaaminen, joka ei sen nykymittakaavassa tunnu sopivan omiin arvoihini.
– Toivon, että ihmiset ostavat vain itselleen merkityksellisiä, tarpeellisia asioita. Turhasta kuluttamisesta tulee luopua. Laatu on määrää tärkeämpi, niin myös yrittämisen sisällössä, Suhonen kertoo ja paljastaa, että Ivana Helsingin seuraavaa mallistoa valmistetaan ainoastaan 50 kappaletta jokaista vaatetta.