Moni käyttää lisälämmittimiä autoissaan paukkupakkasten aikana. Ne voivat kuitenkin viallisina tai väärin käytettyinä aiheuttaa erilaisia vahinkoja. Vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus on listannut tiedotteessaan niistä yleisimmät.
Tyypillisiin lämmittämiseen liittyvä vahinko tapahtuu, kun lämmittimen johto unohdetaan irrottaa sähkötolpasta ennen ajoa. Vahinkojen korvaus keskihinta autolle on noin 1 000 euroa. Piuhaa ei saisi muutenkaan jättää kiinni pistorasiaan ja roikkumaan tolpan ulkopuolelle, sillä johto voi vikaantua.
– Tärkeää on myös varmistaa, että lämmitin on yhteensopiva tolpan kanssa. Jos lämmitin on erittäin tehokas, ei tolpan kapasiteetti välttämättä riitä. Se voi johtaa sulakkeen palamiseen, kertoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvokorvauspalveluiden korvauspäällikkö Sam Reinikka.
Toiseksi yleisimpiä vahinkoja ovat lisälämmittimiin liittyvät palot, joista suurin osa on oikosulkujen ja viallisten johtojen aiheuttamia. Autoilijan kannattaa varmistaa käyttävänsä lämmitintä ohjeen mukaan ja tarkistaa johdot aina käytön yhteydessä. Pahimmillaan palo voi levitä autotalliin tai naapurin autoon.
Yleinen vanhinko on myös tuulilasin halkeaminen lisälämmittämisen käynnistämisen jälkeen. Jos lasissa on ennestään pieni särö, voi iso ero sisä- ja ulkolämpötilassa aiheuttaa sen halkeamisen. Isot lämpötilaerot voivat aiheuttaa haasteita myös auton ovissa, sillä kosteus voi tiivistyä lukkoihin sekä tiivisteisiin ja jäätyä lämpötilan laskiessa.
Vinkit auton turvalliseen lämmittämiseen:
- Käytä vain autokäyttöön tarkoitettua lämmitintä valmistajan ohjeen mukaan.
- Asenna lämmitin oikeaan asentoon ja kiinteästi autoon.
- Käytä vain laadukkaita talvikäytön kestäviä kaapeleita – unohda jatkojohtoviritykset.
- Pidä lämmittimen ympäristö puhtaana ja vapaana tavarasta.
- Tarkista lämmitysaika käyttöohjeesta, äläkä jätä lämmitintä yöksi päälle
PS: Lue lisää autoista Jokamies.fi -verkkolehdestä.