Uima-asujen ja uimatarvikkeiden suurin myyntipiikki on arvatenkin yleensä kesällä. Tänä talvena Prisma-tavarataloissa on kuitenkin huomattu yllättävä ilmiö. Uimiseen liittyvät tarvikkeet menevät hyvin kaupaksi paukkupakkasten keskellä.
SOK:n tiedotteen mukaan uintitarvikkeiden myynti kasvoi joulukuussa jopa 41 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Samalla ajanjaksolla uimajalkineiden myynti on kasvanut 53 prosenttia, uimasukkien 60 prosenttia ja uimakäsineiden myynti on 2,5-kertaistunut. Ilmiön uskotaan johtuvan erityisesti avantouinnin suosion lisääntymisestä.
– Avantouinnista on selvästi tullut hittilaji. Tämä yhdistettynä ihan perinteisen halliuinnin kanssa näkyy myös meillä harvinaisen korkeina uintikategorian myyntilukuina, Yhä useampi selvästi haluaa kokeilla avannossa pulahtamista, kertoo tiedotteessa Prisma Sportin myyntipäällikkö Anu Keskinen.
Keskisen mukaan avantouinnissa suositaan yleensä perinteistä uimapukua, perinteisiä uimahousuja tai kaksiosaista bikinivaihtoehtoa. Myös naisten lahkeellisia uimapukuja on myyty hyvin, mutta pienemmissä uima-asuissa on talvella puolensa.
– Periaatteessa mitä pienempi uikkari, sitä vähemmän on kylmää kangasta ympärillä, kun avannosta noustaan pois, Keskinen toteaa.