Somepalvelu TikTok kiinnostaa suomalaisnuoria perinteisiä uutiskanavia enemmän. Jopa 49 prosenttia 13-18-vuotiaista seuraa uutisia TikTokin kautta. Asia ilmenee Kantar Media Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä tutkimuksesta.
Lähes puolet nuorista kertoi, etteivät he todennäköisesti näkisi uutismedioiden sisältöä, jos ne eivät tulisi vastaan TikTokissa. Palvelua käytetään pääasiassa muuhun kuin uutisten seuraamiseen. Keskimäärin TikTokissa vietetään 1,5 tuntia päivittäin.
Toiseksi eniten nuoret seuraavat uutisia Iltapäivälehtien verkkosivuilta. Kolmantena on Instagram, neljäntenä televisio ja viidentenä Snapchat. Uutiskanavista TikTok ja Instagram korostuivat Uutismedian liiton mukaan erityisesti tytöillä.
Tutkimuksen perusteella nuoret erottavat uutismedioiden sisällöt muusta TikTokin sisällöstä. Lähes 70 prosenttia vastaajista kertoi tunnistavansa uutismedioiden tuottamat sisällöt alustalla ja yli 70 prosenttia kertoi luottavansa niihin. TikTokin koettu kokonaisluotettavuus on kuitenkin matala, sillä iso osa nuorista kertoo törmäävänsä palvelussa usein epäselvään, virheelliseen tai valheelliseen tietoon.
Nuoria kiinnostavat eniten heidän omaan elämään liittyvät uutiset. Seuraavaksi kiinnostavimpina nuoret pitävät isoja uutisaiheita sekä maailmalta että Suomesta. Vain reilu neljännes kertoo olevansa tyytyväisiä siihen, kuinka mediat huomioivat nuoret.