Kauppaketju Lidlin järjestämässä kilpailussa etsittiin kotimaisia tuotteita myytäväksi Eurooppaan. Yhtiön mukaan tavoitteena on vauhdittaa Suomen vaatimatonta ruokavientiä.
Elintarvikeyrityksille järjestetyssä kilpailussa etsittiin potentiaalisesti eri puolilla Eurooppaa asuville ihmisille maistuvia tuotteita. Finaalissa yritykset esittelivät ja maistattivat tuotteitaan raadille. Raadissa oli jäseniä Suomen Lidlin lisäksi Ranskasta ja Ruotsista.
Voittajatuotteiksi nousivat:
- Revontulimarmeladi, Finlandia Candy
- LoHi savustettu kirjolohifilee, Finnforel
- Cashewpohjainen proteiinivanukas, choko-caramel, Jokilaakson Juusto
- Kukko Pils 5,5%, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
- Kaurasipsi, sour cream, Linkosuon leipomo
Voittajien valinnassa painotettiin laadukkaita ja puhtaita raaka-aineita, tuotteen erottautuvuutta ja sopimista eri maiden makutottumuksiin. Voittajatuotteet saavat oikoreitin ruokakauppojen hyllyille Eurooppaan. Ne pääsevät ostotapahtumaan Saksassa, jossa tuotteisiin tutustuvat Lidlin kansainväliset ostajat.
– Maku on totta kai tärkein, mutta pelkästään suomalaisten suuhun sopivalla tuotteella ei ole vientipotentiaalia. Keskeinen kriteeri on se, kuinka houkuttelevana uskomme tuotteen olevan kansainvälisen ostajan silmissä, kertoi tiedotteessa Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström.