Konemusiikin pioneeri The Prodigy palasi esiintymislavoille vuonna 2022 muutama vuosi keskeisen jäsenensä Keith Flintin kuoleman jälkeen. Ensi kesänä yhtye esiintyy jälleen myös Suomessa. The Prodigy esiintyy perjantaina 26. heinäkuuta Kuopion Kuopiorock-festivaalilla ja lauantaina 27. heinäkuuta Oulun Qstock-festivaalilla.
Kuopiorock järjestetään 25.-27. heinäkuuta Kuopion Väinölänniemellä. The Prodigyn lisäksi esiintymässä ovat muun muassa Gene Simmons Band, Amaranthe, Hardcore Superstar, Apulanta, Eppu Normaali, Blind Channel, Maija Vilkkumaa, Mokoma ja Atomirotta.
Qstock järjestetään Oulun Kuusisaaren ja Raatin alueelle 26.-27. heinäkuuta. Lavoille nousevat The Prodigyn lisäksi muun muassa Zara Larsson, Alessandra, Amaranthe, Kuumaa, Haloo Helsinki, Blind Channel, Cledos, Sanni, Abreu, Samuli Putro ja Gettomasa.
– The Prodigyn vierailu Qstockissa vuonna 2016 on jäänyt monen mieleen yhtenä festivaalin historian parhaista esiintymisistä. Onkin hienoa, että tämä voidaan kokea uudelleen tulevana kesänä, kommentoi Qtockin festivaalijohtaja Mikko Forstén tiedotteessa.
– Niin sitä piti 21 vuotta rokkia tehdä, että saadaan meikäläisen nuoruuden lempibändin lavalle. The Prodigyn esiintyminen Kuopiorockissa on todella odotettu kokonaisuus, ja siinä vaiheessa, kun Breathe ja Firestarter pärähtävät soimaan, ei tule riemusta eikä tanssista loppua, hehkutti Kuopiorockin tiedotteessa festivaalipäällikkö Allu Koskinen.
The Prodigy
Englantilainen The Prodigy on yksi eniten 90-luvulla mainetta keränneistä konemusiikkiyhtyeistä. Essexissä pubiyrittäjänä toiminut Keith Flint oli yhtyeessä aluksi pelkästään tanssijana ja keikkaesiintyjänä, mutta ryhtyi myöhemmin myös yhtyeen laulajaksi. Flint lauloi muun muassa Firestarter-hittisinglen. Hänen lisäkseen yhtyessä ovat Liam Howlett ja Maxim Reality.
Konemusiikkia 1990-luvun alkupuolella mullistanut Liam Howlettin luotsaama brittiyhtye The Prodigy julkaisi ensimmäisen What Evil Lurks -EP:nsä vuonna 1990. Vuonna 1991 julkaistu ensimmäinen varsinainen single Charly soi runsaasti myös Suomen ensimmäisissä rave-juhlissa Turussa, Oulussa ja Vaasassa vielä saman vuoden syksynä. Yhtyeen menestys alkoi siis myös Suomessa laittomista rave-juhlista.
Varsinaisen läpimurtonsa The Prodigy teki Experience-albumin toisella singlellä Everybody In The Place, joka nousi Britannian tanssilistan kakkossijalle heti ilmestyttyään. Kappale oli 28. syyskuuta 1992 julkaistun albumin toinen singlelohkaisu, jota edelsi klassikoksi noussut Charly-single. Tämän jälkeen yhtyeen hitit viihtyivät tanssilistoilla vuosien ajan. Breakbeat-tyylisuuntaa edustaneet kappaleet jäivät Suomessa kuitenkin aluksi vain pienen piirin ravejuhlien ja -klubien hiteiksi, kun nopeatempoisen konemusiikin ja The Prodigyn läpimurtoa saatiin odottaa vielä parin vuoden ajan. Edellä mainittujen hittien lisäksi Experience-albumin merkittäviä hittejä olivat Out of Space ja Wind It Up.
Vuonna 1997 julkaistu Fat Of The Land nousi listojen kärkeen molemmin puolin Atlanttia. The Prodigy on esiintynyt muutaman kerran myös Earthbound -nimellä vuonna 1993, jolloin he julkaisivat tuolla nimellä myös ensimmäisen white label-version kappaleesta One Love, joka julkaistiin sittemmin myös virallisesti The Prodigyn nimissä. Staran haastattelussa yhtyeen keulahahmo Liam Howlett paljasti miten yhtye päätyi lainaamaan Take Me To The Hospital -hittiinsä suomalaisen Pepe Deluxe -yhtyeen Salami Fever -kappaletta.
– Pidän Pepe Deluxesta kovasti ja pidän myös tuosta kappaleesta. Olen pitänyt siitä jo pidemmän aikaa. Otin yhteyttä yhtyeeseen ja kerroin pitäväni kappaleen biitistä. Kun kirjoitimme Take Me To The Hospitalia minä käytin biittiä vain mallina, Liam Howlett kertoi Staralle.
– Sitten jatkoin uusien osuuksien kirjoittamista kappaleeseen, ja tuo biitti pysyi mukana. Lopulta se alkoi tuntua osalta kappaletta. Kun otin Pepe Deluxen biitin lopulta pois, en enää löytänyt mitään yhtä hyvää tilalle. Sitten otin yhteyttä Pepe Deluxeen ja pyysin luvan saada käyttää sitä kappaleessamme. Hän piti kappaleesta ja pääsimme asiasta sopimukseen. Molemmat olivat tyytyväisiä, Howlett jatkoi.
Samalla Liam Howlett paljasti yhtyeensä ajautuneen välirikkoon The Day Is My Enemy -albumia tehdessään.
– Levyn tekeminen alkoi hyvin, kun jammailimme ja äänitimme studiolla. Saimme kasaan neljä-viisi hyvää ideaa noissa sessioissa. Sitten levytyssessioiden puolivälissä minulle ja Keithille tuli isoja ongelmia. Sitten ryhdyin itse kirjoittamaan kappaleita yöaikaan, koska vain silloin pystyin keskittymään paremmin. Päivisin en saanut aikaan tarpeeksi, Liam Howlett kertoi Staralle.
– Viimeiset kolme kuukautta menivät loistavasti. Ne olivat koko uramme parhaat hetket studiossa. Kun aloimme tehdä tätä albumia olimme ystäviä, sitten emme olleet ja lopussa taas olimme. Tiedäthän, että joskus ystävyydestä voi tulla musiikin tekemisen este. Nyt palasimme ystäviksi, kun albumin viimeinen kappale oli levytetty, Howlett jatkoi.