Hätäkeskuksissa käsiteltiin viime vuonna noin 3 031 000 hätäilmoitusta. Kolmen miljoonan ilmoituksen raja ylittyi ensimmäistä kertaa, kertoo Hätäkeskuslaitos tiedotteessaan. Hätäpuheluiden lisäksi autojen eCall-hälytysten ja hätätekstiviesten määrä kasvoi.
Hätäilmoitusten kokonaismäärä kasvoi edellisvuodesta noin neljä prosenttia. Vuonna 2022 ilmoituksia oli 2,9 miljoonaa. Hätäkeskuslaitoksen kehittämispäällikkö Tommi Hopearuohon mukaan vilkkain kuukausi oli kesäkuu, jolloin päiväkohtainen ilmoitusmäärä oli jopa 13 000.
Kaikista viime vuoden hätäilmoituksista noin 1,5 miljoona johti tehtävän välittämiseen toimivaltaiselle viranomaistaholle. Välitettyjen tehtävien osuus väheni hieman edellisvuodesta. Eniten tehtäviä välitettiin ensihoidolle, 55 prosenttia, ja toiseksi eniten poliisille, 33,5 prosenttia.
– Ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä laski 4 %, kun taas sosiaalipäivystyksen tehtävämäärässä oli kasvua 34 %. Sosiaalipäivystyksen osuus välitetyistä tehtävistä ohitti ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän, Hopearuoho kertoo tiedotteessa.
Hätäilmoituksiin kyettiin vastaamaan keskimäärin neljässä sekunnissa. Virheellisten ilmoitusten määrä nousi Hopearuohon mukaan edellisvuoteen verrattuna jopa 11 prosenttia. Kasvua selitti Android-puhelinten ohjelmapäivitys, joka sai laitteet tekemään tietyissä tilanteissa hätäilmoituksia puhelimen omistajan tietämättä.