Länsi-Uudenmaan poliisin tietoon tuli maaliskuun alussa tapaus, jossa mies oli joutunut pankkihuijauksen uhriksi. Hän menetti huijareille suuren summan rahaa, mutta sai ne lopulta takaisin nopean toiminnan ansiosta.
Mies oli poliisin mukaan saanut Nordean nimissä valheellisesti lähetetyn sähköpostin. Viestissä vastaanottajaa kehotettiin antamaan kiireellisesti pankkitietonsa. Mies luuli asioivansa pankin kanssa ja teki näin.
Pian viestittelyn jälkeen mies huomasi menettäneensä kahdelta tililtään noin 93 000 euroa. Hän otti välittömästi yhteyttä pankkiin, joka sulki tilit ja kortit. Uhri teki tapauksesta myös rikosilmoituksen.
Pankin tekemän palautuspyynnön ansiosta kadonnut summa saatiin kokonaisuudessaan takaisin asiakkaan tilille. Poliisin mukaan varojen palauttaminen oli asiakkaan esimerkilliseksi kuvaillun oma-aloitteisuuden ja pankin tehokkaan toiminnan ansiota.
Huijauksien tekijät pyrkivät usein aiheuttamaan kohteelle kiireellisyyden tuntua ja esiintymään aitojen organisaatioiden nimissä. Poliisi muistuttaa, ettei pankkitunnuksia tule koskaan antaa viestitse. Poliisi tutkii tuoretta tapausta törkeänä maksuvälinepetoksena.