Erilaisia netti- ja viestihuijauksia tehtaillaan usein tunnettujen yritysten ja toimijoiden nimissä. Yksi huijareiden eniten suosimista brändeistä on suosittu kauppaketju Tokmanni. Tämä käy ilmi Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n tiedotteessa.
Tokmannin nimissä on esimerkiksi lähetelty sähköpostiviestejä, joissa vastaanottajan väitetään suorittaneen voittopisteitä verkkokaupassa. Vuodenvaihteessa puolestaan levisi viesti, jossa Tokmannin väitettiin jakavan palkintoja 48-vuotisjuhlien kunniaksi. Vastaanottajilta yritettiin kalastella tietoja tekaistun kuluttajakyselyn avulla.
– Tokmannista on tullut huijareiden suosittu kohde. Sen nimissä keksitään erilaisia lahjakortti- ja ostosetelihuijauksia. Tokmanni on tunnettu rempseistä tempauksistaan, joten sitä mainetta yritetään nyt käyttää hyväksi rikollisessa tietojenkalastelutoiminnassa, kertoo IT-asiantuntija Arto Isokoski Suomen Telemarkkinointiliiton tiedotteessa.
Suomen Telemarkkinointiliitto kerää tietoja huijauksista muun muassa jäseniltään. Huijarit ovat viimeisen vuoden aikana lähestyneet ihmisiä myös muun muassa OP-ryhmän, Verottajan, Kelan, Suomi.fi-verkkopalvelun, Nordean ja S-ryhmän nimissä.