Moni suomalainen suuntaa pian kesälomalle, mutta verkkohuijarit eivät lomaile. Kesälomakausi on päin vastoin huijareiden sesonkiaikaa, varoittaa Säästöpankkiryhmä tiedotteessaan. Huijausviestien uskottavuutta on parantanut tekoälyn kehittyminen.
– Kesällä moni suhtautuu rahankäyttöön rennommin ja tekee arjesta poikkeavia ostoja ja maksuja, jolloin huijaukset saattavat jäädä helpommin huomaamatta. Huijausyrityksiin on tärkeää varautua myös työpaikoilla ja perehdyttää kesätyöntekijöille huolellisesti yrityksen maksu- ja laskutuskäytännöt, kertoo Säästöpankkiryhmän digiturvallisuusyksikön päällikkö Mika Käyhkö.
Huijarit saattavat esimerkiksi lähettää työntekijöille toimitusjohtajan nimissä viestejä, joissa pyydetään maksamaan pikaisesti lasku tai tekemään rahasiirto. Huijauksille tyypillinen tunnusmerkki on kiireen ja hädän tunne. Yleisiä teemoja ovat myös läheisen äkillinen avuntarve, pankkitilin turvallisuuden parantaminen tai harvinainen sijoitusdiili.
– Paras neuvo on silloin pysähtyä miettimään rauhassa ja varmistaa asian todenperäisyys toisesta, luotettavasta lähteestä. Jos on esimerkiksi saanut yllättävän pyynnön tai tarjouksen sisältämän viestin kollegalta, viranomaiselta tai läheiseltä, kannattaa esimerkiksi soittaa perinteinen puhelu ja varmistaa viestin aitous suoraan lähettäjältä, Käyhkö neuvoo tiedotteessa.