Kesä 2023 muistetaan etenkin ananaslonkerosta. Keltainen tölkki löytyi jääkaapeista, puistoista, rannoilta, festivaaleilta, bileistä ja risteilylaivoilta. Pitkään alalla olleet ravintola-alan työntekijät ja alkoholin vähittäiskauppiat eivät muista, että mikään muu tuote olisi tehnyt samanlaisen ilmiön kuin Hartwallin Original Long Drink Pineapple.
– Kaikki merkit viittaavat siihen, että lonkeron suosio jatkaa tänäkin kesänä kasvuaan niin ravintoloissamme kuin tax-freessä. Perinteisen harmaan lonkeron ohella myymme paljon ananaslonkeroa, joka oli viime kesänä todellinen hitti – en muista minkään yksittäisen tuotteen yltäneen samaan, Viking Linen ravintoloiden juomista vastaava Beverages Manager Ossi Ruusunen kertoo.
Siiderin kulutus on vähentynyt sitä mukaan, kun lonkeron suosio on kasvanut. Kesäjuomien ykköspaikka niin risteilylaivojen terasseilla kuin merimyymälöissäkin kuuluu oluelle. Parhaiten kaupaksi käyvät tutut kotimaiset lagerit, joiden rinnalle IPA-oluet ovat tulleet jäädäkseen. Matkustajien kokeilunhalu uusia, esimerkiksi italialaisia ja meksikolaisia oluita kohtaan kuitenkin kasvaa koko ajan.