Näin alkoholilain muutos vaikutti Alkon myyntiin

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Kesäkuussa voimaan astuneen alkoholilain muutoksen seurauksena ruokakaupat saavat myydä kahdeksanprosenttisia alkoholijuomia. Lakimuutos vaikutti Alkon myyntiin. Alkon tiedotteen mukaan vaikutus oli odotetun tasoinen.

Alkon kesäkuun litramyynti laski ilman myyntipäiväkorjausta 14 prosenttia. Tämän vuoden kesäkuussa myyntipäiviä oli yksi perjantai vähemmän kuin viime kesäkuussa. Myyntipäiväkorjaus huomioiden kokonaislitramyynti laski noin 8 prosenttia.

– Ruokakauppoja on 12 kertaa enemmän kuin meidän myymälöitämme ja aukioloajat ovat 20 prosenttia laajemmat. On selvää, että tämä heijastuu myös meidän myyntiimme ja asiakkaat kokeilevat myös ruokakauppojen valikoimaa. Muutos näkyi litramyyntivolyymeissa erityisesti kesäkuun toisella viikolla, jonka jälkeen meidän myynnin lasku hieman tasoittui, kertoo asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki tiedotteessa.

Viinien myyntilitrat laskivat noin 15 prosenttia, panimotuotteiden 9 prosenttia, väkevien 16 prosenttien ja alkoholittomien 8 prosenttia. Punaviinien myynti laski noin 16 prosenttia, valkoviinien 13 prosenttia, roseeviinin 11 prosenttia ja kuohuviinien 18 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.