Yksityinen syvänmeren tutkimusmatkoja järjestävä yritys OceanGate Expeditions nousi otsikoihin kesällä 2023, kun yhtiön sukellusvene upposi matkalla Titanicin hylkyä katsomaan. Liikemies Guillermo Sohnlein auttoi OceanGaten perustamisessa sukellusveneen mukana uponneen omistaja Stockton Rushin kanssa.
Sohnlein jätti lopulta yrityksen ennen Titan-katastrofia kesäkuussa 2023. Rushin lisäksi viisi ihmistä kuoli, kun sukellusvene räjähti valtameren syvyyksissä. Sohnleinin mukaan yhtiö halusi luoda neljästä tai viidestä syväsukellusveneestä koostuvan laivaston.
– Halusimme antaa ihmiskunnalle paremman pääsyn valtamereen, erityisesti syvään valtamereen, Sohnlein sanoi.
Rannikkovartiosto avasi aiemmin tässä kuussa julkisen kuulemistilaisuuden, joka on osa korkean tason tutkintaa sukellusveneen räjähdyksen syistä. Aiemmin kuulemisessa OceanGaten entinen toiminnanjohtaja David Lochridge sanoi, että hän joutui usein ristiriitoihin Rushin kanssa ja tunsi yrityksen olevan sitoutunut vain ansaitsemaan rahaa.
– Pääasiana oli tehdä vain rahaa, eikä tieteelle juurikaan ollut tilaa, Lochridge todisti.
Lisäksi OceanGaten entinen tekninen johtaja Phil Brooks todisti samaa ja sanoi, että yrityksessä oli taloudellisia ongelmia, eikä työntekijöille välttämättä maksettu palkkaa. Yhtiön taloudelliset ongelmat näyttivät vaikuttavan turvallisuuspäätöksiin entisten työntekijöiden mukaan.