Luvaton liikkuminen rautateillä on ollut viime aikoina yleistä. Fintrafficin tiedotteen mukaan tämän vuoden syyskuun loppuun mennessä kirjattiin noin 1 500 tapausta, joissa junan myöhästyminen johtui asiattomasta radalla liikkumisesta. Vuonna 2023 tapauksia kirjattiin 1 539.
Luvaton liikkuminen rautateillä johtaa toisinaan henkilövahinkoihin. Fintrafficin rataliikennekeskuksesta muistutetaan, että luvaton liikkuminen ratapihalla, raiteilla, ratapenkalla ja seisovien junavaunujen läheisyydessä on hengenvaarallista ja lainvastaista.
Nykyjunat ovat niin hiljaisia, ettei lähestyvää junaa välttämättä huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Ratavarikoilla liikkuu matkustajajunien lisäksi muun muassa tavarajunia ja ratatyökoneita. Näiden aikatauluja ei voi tarkistaa.
Juna ei voi väistää radalla oleskelevaa ihmistä. Lisäksi junan pysähtymismatka on pitkä, sadoista metreistä jopa kilometreihin. Vahinko voi sattua myös ihmisen ollessa radan lähellä junan voimakkaan ilmavirran vuoksi.
Junan katolle kiipeäminen aiheuttaa Suomessa keskimäärin 1-2 kuolemaa. Sähköradan ajolangoissa liikkuva jännite on jopa sata kertaa suurempi kuin kodin pistorasiassa. Se voi hypätä ja iskeä kaukaakin täysin yllättäen.