Suomalaiset ostavat junalippunsa yhä useammin verkosta. Perinteisiä lipunmyyntipisteitä käytetään enää harvoin. Tämä käy ilmi VR:n tuoreessa tiedotteessa. VR:n mukaan jopa noin 95 prosenttia junalipuista ostetaan digitaalisista palvelukanavista.
Vain alle prosentti lipuista ostetaan perinteisistä lipunmyyntipisteistä, kuten puhelimitse asiakaspalvelusta, R-kioskista tai junan konduktööriltä. VR Matkalla -sovellukseen ilmestyi syyskuussa uusi ominaisuus, joka mahdollistaa junalippujen aktivoinnin itse.
Kotimaan kaukojunaliikenteessä tehtiin syyskuussa 1,2 miljoonaa matkaa, mikä oli 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuoden samana ajankohtana. Vuoden 2024 tammi-syyskuun aikana matkoja tehtiin kuitenkin yhteensä 11,3 miljoonaa, mikä tarkoitti noin yhden prosentin kasvua edellisvuoden vastaavaan jaksoon.
Kaukoliikenteen junien täsmällisyys oli syyskuussa 85 prosenttia viiden minuutin tarkkuudella mitattuna. Suurin osa ongelmista johtui rataongelmista, kuten vaihdevioista ja sähkökatkoksista. Myöhästymisistä 21 prosenttia aiheutui VR:stä johtuvista syistä ja loput 26 prosenttia muista syistä, kuten ilkivallasta ja sääolosuhteista.