Paljon puhutaan kierrättämisestä, vastuullisuudesta ja pikamuodin paheista. Todellisuudessa puheet ovat pelkästään puheita, sillä Muoti- ja urheilukauppa ry on julkaissut ennakkotilastonsa suomalaisten vaateostosten mieltymyksistä. Vastuulliset tuotteet ovat tutkimuksen mukaan vain sananhelinää ostopäätöksiä tehdessä.
Vain noin yksi prosentti suomalaisista mainitsee jonkun vastuullisuuskriteerin tärkeimmäksi ostopäätöstä ohjaavaksi tekijäksi. Sen sijaan merkittävin ostopäätöksen tekijä on hinta. Vaatteita ja kenkiä ostetaan eniten marketeista, ja lähes ainoastaan naiset suosivat kirpputorihankintoja. Miehet ostavat second hand vaatteita tai kenkiä kolme kertaa naisia vähemmän.
Verkko-ostamisen yleisyys on noussut kahden vuoden aikana 37 prosentista 41 prosenttiin. Muodilla ei niin ikään ole juurikaan merkitystä, vaan ihmiset matkivat muita ihmisiä ostopäätöksissään esimerkiksi sosiaalisen median sisällön perusteella. Vain 3,9 ostaa muodin mukaisesti vaatteita, kertoo tuoreen Ostopolkututkimuksen ennakkotiedot.