Kansainvälinen tutkimus korostaa äänen merkitystä tietotyöntekijöiden kognitiiviselle, emotionaaliselle ja fyysiselle hyvinvoinnille. Lähes kolme neljäsosaa (74 %) vastaajista kertoo, että työskentely äänekkäässä ympäristössä väsyttää heitä henkisesti, ja selkeä sekä laadukas ääni puheluissa ja online-tapaamisissa parantaa heidän keskittymiskykyään.
Tutkimuksessa, johon osallistui 2 000 tietotyöntekijää Ranskasta, Saksasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista, kävi ilmi, että melu häiritsee työskentelyä merkittävästi. Noin puolet (47 %) kertoo, että toimiston melu aiheuttaa stressiä ja vaikeuttaa keskittymistä. Yli puolet (59 %) tietotyöntekijöistä odottaa saavansa työskennellä erillisessä tilassa, ja 69 % käyttää ammattitason kuulokkeita melun välttämiseksi.
Melun negatiivinen vaikutus näkyy myös henkisessä hyvinvoinnissa: 54 % kokee, että huono äänenlaatu konferenssipuheluissa heikentää hyvinvointia. Lisäksi äänekkäissä ympäristöissä työskentely uuvuttaa fyysisesti (63 %) ja heikentää intohimoa työhön. Työntekijät toivovat, että työnantajat tarjoaisivat melua vaimentavia kuulokkeita (37 %), enemmän etätyömahdollisuuksia (37 %) ja selkeästi määriteltyjä hiljaisia alueita toimistossa (32 %).
– Äänenlaadulla ja ääniympäristöllä on suuri vaikutus työntekijöiden hyvinvointiin ja tuottavuuteen. On tärkeää, että organisaatiot panostavat sekä teknologiaan että toimivaan työympäristöön, Jabran Antti Valtonen toteaa.