Tekoälyä hyödynnetään toimistotyöskentelyssä lähes päivittäin, mutta taiteessa sen käyttö on vielä harvinaisempaa. Esimerkiksi tekoälyn ja immateriaalioikeuksien suhteen määrittäminen ei ole täysin selvää tai vakiintunutta.
SLS Sunshine Love Songs on todennäköisesti Suomen ensimmäinen tekoälyllä tehtyyn musiikkiin keskittyvä levy-yhtiö ja musiikkikustantamo. SLS:n puhemies Nalle Östermanin mukaan tekoälyn saapuminen musiikkimarkkinoille on mullistanut musiikin kuuntelun samoin tavoin kuin internetin saapuminen auto-, kirja- ja lehtibisnekseen, kun jokainen voi kohta olla oman elämänsä Metallica, Coldplay, Taylor Swift tai Madonna. Tulevaisuus on tässä ja nyt.
– Kehitystä vastaan on turha taistella, tekoäly on tullut jäädäkseen. Asiaa voi itkeä ja voivotella niin paljon kuin tahtoo, mutta se ei muuta mitään. Vähän sama tilanne, kun hevoskyydit vaihtuivat autoihin ja resiinalla reissaaminen luotijuniin, Österman napauttaa.
Muutosvastarinta herättää aina suuria tunteita. Suomalaisessa musiikki- ja kulttuurielämässä 1980-luvulta asti vaikuttanut Österman kehottaakin muusikoita pohtimaan, miten he voisivat valjastaa tekoälyn hyötykäyttöön omassa tuotannossaan.
– Minulle tekoäly on parasta musiikissa sitten Black Sabbathin, Dingon ja Venomin. Tekoälyn ansiosta musiikin teko on pitkästä aikaa taas hauskaa, kun voi antaa visioiden lentää ja hetken päästä arvioida valmista lopputulosta. Jos se ei miellytä, ei muuta kuin uutta kehiin. Aivan mahtavaa!
– Väitän, ettei tavallista ihmistä viime kädessä kiinnosta, miten musiikki on tehty, jos se on hyvää. Mikä hienointa, tekoälyn avulla jokainen voi tehdä mieleistään parasta musiikkia ihan itse. Ja mikäpä levy-yhtiö nyt ei parasta musiikkia haluaisi julkaista, Österman pohtii.
Kuuntele levyhtiön edustaman Zina & Tinalo Kaajen gypsypunk-tyylinen kappale Swunto Phureder tästä. Kappale on tehty alusta loppuun asti tekoälyn avulla säveltäjän omien inspiraatioiden pohjalta.