Jätealaa säädellään tarkasti, eikä jätteiden kansainvälistä siirtoa saa tehdä ilman asianmukaisia lupia. Jätteiden kansainvälisiä siirtoja säädellään maailmanlaajuisesti ja niiden valvonta perustuu kansainvälisiin sopimuksiin ja säädöksiin. Suomen ympäristökeskus hoitaa Suomessa jätteiden kansainvälisiin siirtoihin liittyvät viranomaistehtävät.
Tulli tekee puolestaan jätesiirtojen valvontaa ja esitutkintaa yhdessä Suomen ympäristökeskuksen, poliisin ja muiden viranomaisten kanssa. Suomen ympäristökeskus antoi Tullille tutkintapyynnön loppuvuodesta 2020 liittyen kuuden kontin jäte-erään, jossa oli Malesiaan siirrettäviä jätteitä.
– Esitutkinnassa havaittiin, että on syytä epäillä toiminnan olleen laajamittaisempaa. Yrityksen epäillään antaneen väärää tietoa Tullille myös aiemmin viemiensä konttien sisällöstä, Tullista kerrotaan.
Yrityksen epäillään vieneen jätelasteja ilman asianmukaisia lupia lähes 15 miljoonaa kiloa Aasiaan. Lasteissa on ollut sähkö- ja elektroniikkalaitteista peräisin olevia jätteitä. Rikoshyötyä on kertynyt yritykselle yli 1.750.000 euroa.
Yrityksen epäillään toimineen ympäristöluvan vastaisesti ja se on antanut valvontaviranomaisille erilaisia sekä osin ristiriitaisia tietoja laitokselle vastaanotetuista ja siellä käsitellyistä jätteistä. Yritykseltä myös puuttui ympäristöluvan ehtojen mukainen kirjanpito. Kokonaisuutta on tutkittu törkeänä ympäristön turmelemisena, salakuljetuksena ja törkeänä tulliselvitysrikoksena. Esitutkinta on siirretty syyteharkintaan Länsi-Suomen syyttäjävirastoon.
Jätteiden siirtämistä Aasiaan toteutetaan lähinnä taloudellisista syistä. Siellä on alhaisemmat käsittelykustannukset, korkeampi kysyntä kierrätysmateriaaleihin, laajempi kapasiteetti ja porsaanreikiä lainsäädännössä. Se aiheuttaa kuitenkin paikallisesti ympäristö- ja terveysongelmia.