Digitaalisen aikakauden ikeenä ovat huijausviestit, jotka voivat saapua saapua sähköpostitse, tekstiviestinä, pikaviestisovelluksissa tai vaikkapa sosiaalisen median kautta. Huijausviestien tavoitteena on yleensä saada ihmisiä luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja, maksamaan rahaa tai asentamaan haittaohjelmia.
Huijausviestejä on liikkeellä jatkuvasti, mutta niiden teemat vaihtelevat. Tällä viikolla Traficomin Kyberturvallisuuskeskus on vastaanottanut runsaasti ilmoituksia huijausviesteistä etenkin Fortumin, Terveystalon ja Traficomin nimissä. Kyberturvallisuuskeskus tekeekin tiivistä yhteistyötä muiden viranomaisten, teleoperaattoreiden, internet-palveluntarjoajien ja pankkien kanssa estääkseen rikoksia.
– Verkkohuijauksia voidaan ehkäistä sekä yleistä tietoisuutta lisäämällä, yksittäisiin huijaustapauksiin puuttumalla että huijausvälineitä torjumalla, Kyberturvallisuuskeskus muistuttaa.
Fortumin nimissä tulleiden viestien teemana on ollut esimerkiksi ”maksamattomat sähköhyvitykset” tai erääntyvät laskut. Myös Terveystalon nimissä on lähetetty viestejä, joissa väitetään, että asiakkaan lasku on maksamatta. Traficomin nimissä on liikkeellä huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan sakko ulosoton uhalla. Lisää tietoa aiheesta löytyy täältä.