Ennen haettiin alkoholia ja humalaa – nyt laivoille mennään kokemaan ja ostoksille

Matkailu · Terhi Piiroinen

Sosiaalisesta mediasta on tullut kuluttajille tärkeä kanava muun muassa uusien tuotteiden löytämiseksi. Yksi trendi liittyy hajuvesiin. Vaikka netin kautta ei ainakaan toistaiseksi pysty lähettämään hajuaisteja hiveleviä esimerkkejä, voi tuotetussa sisällössä kertoa ja kuvailla tuoksujen trendeistä.

– Tuoksujen kysyntä laivoillamme on kasvanut räjähdysmäisesti. Luvut lähtivät nousuun jo pandemia-aikana, eikä kasvu näytä hiipumisen merkkejä. Suomalaiset ovat oppineet näkemään tuoksujen merkityksen osana omaa tyyliään ja jopa hyvinvointiaan, Viking Linen tuoksuista vastaava tuoteryhmäpäällikkö Sara Zitting kertoo.

– Viraalisti leviävät tuoksutrendit näkyvät vahvasti meidänkin myynnissämme. Erityisesti TikTokin merkitys on suuri. Tätä kautta tuoksuille on löytynyt uusi, merkittävä ostajakunta eli teinipojat ja nuoret miehet. He tietävät tarkkaan, mitä haluavat. Usein haussa on aivan tiettyjä merkkejä, joista he ovat kuulleet somevaikuttajilta. Tällä hetkellä nuorten miesten suosikkeja ovat voimakkaat, intensiiviset tuoksut, kuten Jean Paul Gaultierin Le Male Elixir ja Hugo Bossin Bottled Elixir, hän jatkaa.